不好意思,可以幫我們拍個照嗎? An Eye for an Eye
★有著貝克特式的荒謬、瑪姬・瑪漢的蒼涼,表演者從黑暗的隧道前來,在褐土上負重躑躅,被大量生活瑣物拖垮,無故對著周遭事物發怒與憤懣,再百般聊賴地頹坐。
—節自 表演藝術評論台 駐站評論員 吳孟軒
★場上的七位專業舞者,有一起閃耀的時刻,也有好多時候,有著各自的魅力,即使不是在一個大鳴大放的時刻,哪怕只是在後面踱步、或看著舞動的其他人,都有極強的個人特質與魅力。
—節自 音樂劇工作者 Benson Lin
2009年首創「運動劇場」作品《戰》的導演符宏征,繼《戰》系列作品之後,延續對千禧世代不同的身體表演形式的探索,在2018至2020年間與多位職業街舞舞者,耗時兩年發展出最新肢體劇場作品《不好意思,可以幫我們拍個照嗎?》(An Eye For An Eye)。
「An Eye For An Eye」以仇恨與關愛兩相對立的釋義,發現不同視界包含的意義,討論人(個人或群體)如何回應他者,在生活中聯想,延伸至各種情緒視角,探討在家庭、社會、文化與政治裡人與群體、仇恨的相互撞擊。
製作團隊:動見体
藝術總監/導演:符宏征
演出:A-YAO、一鳳、陳萱丞、李政衛、劉力瑋、鍾長宏、羅少剛(依筆畫序)
戲劇構作:傅裕惠
燈光設計:黃祖延
舞台設計:張哲龍
音樂暨音效設計:柯智豪
服裝造型設計:張義宗
動作指導:董怡芬
排練協助:廖梓筠、陳慶澤
平面設計:楊士慶
攝影:陳又維
錄影:陳冠宇、陳仕恩
★ The performers emerge from a dark tunnel, treading on the muddy ground, each carrying heavy burdens, lashing at and expressing despair towards their surroundings unprovoked, and finally slump to the floor, bored and tired. A resemblance of Beckett’s absurdity and Maguy Marin’s desolate feel.
— Wu Meng-hsuan , in-house critic at Performing Arts Critique Forum
★The seven professional dancers on stage either shine together or, for many moments, radiate their personal charm. Even when pacing in the back or just looking at other performers dance, each dancer’s charisma and personality are simply dazzling.
— Benson Lin, musical play professional
In 2009, director Fu Hong-zheng’s 1:0 reached the audience as the first play of his “Sport Series.” After that, Fu had continued to explore all the different ways the millennials perform with their body. Between 2018 and 2020, Fu has worked with numerous street dancers, the collaboration of which gave rise to his latest physical theater piece: An Eye for An Eye.
The title An Eye for an Eye can be interpreted this way: through the two opposing concepts — “love” and “hatred”, disparate perspectives are employed to explore the meaning of the difference. In the play, the street dancers converse with one another using the dance style each specializes in, thus creating the dramatic structure that showcases human emotions such as sadness, anger, and violence, in contexts as small as social networks and as big as national identity.
Artistic Director/Director: Fu Hong-zheng
Performers: A-Yao (Huang Pei-shao), Achen, Ares Liu, CJ Lee, Chung Chang-hun, Gun Roll, and Phoenix Tsai (in alphabetical order)
Dramatic Composition: Fu Yu-hui
Lighting Design: Wong Choo-yean
Stage Design: Chang Che-lung
Music and Sound Effects: Blaire Ko
Costumes Design: Zhang Yi-zong
Sound Design: Tsai Hung-lin
Body Movement Instructor: Tung I-fen
Rehearsal Assistants: Swin Liao and Erik Chen
Graphic Design: Yang Shi-ching
Photographer: Chen You-wei
Videographer: Kuan-yu Chen and Chen Shih-En
★ベケットのような不条理とマギー・マランのような荒涼。真っ暗なトンネルから出てきた役者たちは重荷を背負ってさまよい、大量の生活のしがらみに押しつぶされ、わけもなく周りに怒りや憤りを感じ、あてもなく座り込む。
表演芸術評論台 専任評論家 呉孟軒
★舞台の7人のダンサーは、ともに輝くときもあるが、多くの場面で、個々がそれぞれに魅力的だ。大きな場面でなくても、後ろの方でうろうろしていたり、他の人の踊りを見ていたりしても、それぞれにものすごく強く個人的な特徴と魅力がある。
ミュージカル俳優 Benson Lin
2009年に初めて創作された「運動劇場」の作品『戦』の符宏征演出家は、続『戦』シリーズを手掛けた後、ミレニアム世代のアーティストによる様々な身体表現の形式を模索し続け、2018年から2020年にかけて、多くのプロストリートダンサーとともに2年を費やし、新しい身体劇場作品『不好意思,可以幫我們拍個照嗎?』を発表した。
作品の英語タイトルは「An Eye For An Eye(目には目を)」で、恨みと愛情の相対する感情の解釈において、異なる視点がもつ意義を発見した。それをストリートダンサーが、それぞれが得意なダンスによって対話を行い、ストーリーを組み立てていく。小さいものは個人の人間関係から、大きいものは国が置かれた環境において、湧き起こる哀しみや怒り、暴力といった感情にとらわれる人々の心を描き出す。
アートディレクター/演出:符宏征
出演:A-YAO、一鳳、陳萱丞、李政衛、劉力瑋、鍾長宏、羅少剛(画数順)
ドラマトゥルク:傅裕恵
照明:黄祖延
舞台:張哲龍
音楽及び音響効果:柯智豪
衣装:張義宗
音場デザイン:蔡鴻霖
振付指導:董怡芬
リハーサルアシスタント:廖梓筠、陳慶沢
ビジュアルデザイン:楊士慶
撮影:陳又維
録画:陳冠宇、陳仕恩
國際交流超疫計畫.贊助單位:國藝會